Als beginnend ondernemer word je overstelpt met allerlei handige tools en niet te missen documenten en software. Maar wat heb je nu echt nodig? Dat is eigenlijk niet zoveel. Hieronder een kort overzicht van alle belangrijke tools om te starten.

Start Nu(1) Een tekstverwerker

Als je er nog geen hebt, is het dringend tijd. Je zal documenten schrijven voor allerlei briefwisseling en offertes. Je kan ook je facturen opstellen in een tekstverwerker, ofwel kan je dat in een spreadsheet (zie punt 2)

Populaire keuzes:

(2) Een spreadsheet

Naast een tekstverwerker is een spreadsheet programma waarschijnlijk het meest essentiƫle digitale onderdeel van een bedrijf. Je zal heel wat berekeningen moeten maken die je liever niet op papier doet.

Populaire keuzes:

(3) Unizo Startsimulator

Alvorens je een bedrijf start, zelfs al is het "maar" een bijberoep, is het zeer nuttig om je eens af te vragen of het wel zinvol is.

Hoe ga je klanten vinden? Zal je genoeg kunnen verkopen aan die klanten? Zal je wel winst maken op je verkopen? Honderden vragen waar je toch best eens over nadenkt.

Al deze informatie vind je terug in een business plan. Met de Unizo Startsimulator kan je dit online doen. Zeker een aanrader, ook al sla je misschien hier en daar een vraag over.

(4) Een kaartlezer met bijhorende software

Voor zowat alle online administratie die je moet voeren (zie punten 5 en 6) heb je een kaartlezer nodig om je aan te melden met je identiteitskaart. Als je nog geen kaartlezer hebt, is het dus dringend tijd om dit te doen.

Er kunnen nogal eens problemen zijn met het correct installeren van de benodigde eID software, dus wacht niet tot op het laatste moment om dit te doen.

Starten is niet altijd eenvoudig Starten is niet altijd eenvoudig

(5) Intervat

De BTW aangifte doe je online met de Intervat toepassing.

Er is een testomgeving beschikbaar waar je alle schermen al eens kan proberen en invullen zonder enig gevolg. Doe dat zeker eens ruim voor je de eerste BTW aangifte moet doen. Het zal je heel wat stress besparen.

(6) Tax-on-Web

Als je een eenmanszaak of bijberoep hebt, dan moet je deel 2 van je personenbelasting invullen. Dit doe je het meest eenvoudig via Tax-on-Web.

Alhoewel er niet echt een testomgeving is, kan je wel alles invullen en nakijken alvorens je het definitief doorstuurt. Ook hier kan je dus ruim op tijd al eens een kijkje gaan nemen.

(7) E-mail en eventueel een website

Het is niet nodig om onmiddellijk een eigen domeinnaam te kopen, maar het kan wel dat extra beetje professionalisme toevoegen. Voor een starter kan je in veel gevallen terecht bij je huidige Internet aanbieder. Of je kan terecht bij zeer goedkope webhosting bedrijven zoals 1 euro host.

In het begin ga je best gewoonweg voor de goedkoopste optie.

(8) Ondernemingsdatabank en VIES

Eens je handel voert met andere bedrijven is het belangrijk om te kunnen controleren of het bedrijf wel echt bestaat en de gegevens correct zijn (bv het BTW nummer).

Dit kan je op volgende sites gratis doen:

  • KBO Public Search van de FOD Economie (voor Belgische bedrijven)
  • VIES van de Europese commissie (voor Europese bedrijven)
  • Sommige sites bieden meer informatie, maar meestal omdat er ook een betalend onderdeel aan verbonden is.

(bonus) Boekhoudpakket zoals FCTR

Je kan je boekhouding perfect voeren in Excel. Zeker als je maar een paar facturen hebt per jaar is er geen reden om verder te zoeken.

Van zodra je echter wat meer zaken doet, dan is het snel zinvol om op zoek te gaan naar software die daar specifiek voor gemaakt is. Er is heel wat keuze, op deze site bieden we een oplossing specifiek voor eenmanszaken en bijberoepen. Je kan het 30 dagen gratis testen.